Thursday, 3 November 2016

24/10/2015

4.45pm.
Keluar anak lelaki pertama dari perut ak.
Alhamdulillah semua dipermudahkan.
Noah Naquib nama diberi.
23/10/2016
Ak serah diri ke hosptl sg. Buloh.
Org lain smua sakit nk bersalin dalam LB, ak sihat serah diri. Pendaftarn, buat ctg jantng baby, cek laluan(tak bukak lagi),buat ctg lgi skali.
Tggu giliran nk dptkan katil kt wad sbb wad mmg penuh.
Dlm pkl 8 mlm baru ak dpt katil. Wad 6C
Wktu tu ,katil sblah ak mmg tgh sakit nk bersalin. Siap jerit2 bagai.  Ak cube tenangkan diri sambil makan nasi ayam.
Malam tu pun ak tidur mcm biasa cuma tak lena sbb esok pagi kena masuk ubat, induce.
Pukul 9 dokter datang cek jalan, bru bukak 1cm. Jadi kena masukkan ubat yg pertama.  Sejam lepas tu baby dh mula mengeras 15min sekali. Belakang pn dh mula sakit. Ak gagahkan makan nasi sikit tgharitu.  Laps pkl 2 sakit makin kerap,  tiap 5 min. Baby mengeras, sakit belakang yang teramat. Mcm nak berak tu.  Org ckp, anak pertama jalan lmbat bukak. So,ak layankan saja sakit tu. Tp mmg dh tak takan sgt bila dh mula rasa nk terberak.. Rse nk meneran.. Ak panggil nurse..cek bukaan dh 7cm..trus tolak p LB ...sakit hnya Allah yg tau.. Tp kita cume fikir, nk lahirkan baby je.. Xfkir lain.. Apr pun jadi, baby mesti selamat..
Sampai LB, cek bukaan dh full, 10cm..air ketuban trus kluar.. Nurse pasang alat utk pantau jntung baby.. Mmg kelam kabut wktu tu.. Ak kena naikkn kaki kt tempat ltak kaki.. Maksudnye, kaki ak tergantung.. Bkn letak tgn kt kaki..
Proses meneran pun bermula...teran sekuat hati, tp baby tak kluar jugak.. Jantng bby dh xcntik.. So, kna bntuan vakum... Ape pn cra, kita msti nk anak kite slmat kan.. Alhmdulillah slmat lahirkan baby boy.. Suami mmg tak sempat nk masuk LB.. Lgi satu, sbb vakum, suami mmg tak dibenarkan tgok.. Mgkin seram sgt kot..
Dah siap jahit semua(lama dan byak)... Baby dh dibersihkan, brulah suami masuk utk azankan anak.. Wktu tu smua sakit hilang, xterasa sbb gmbira sgt dpt tgok ank yg comel depan mata kita.. Tgok suami.. Ak dpt bagi zuriat utk keluarga ak...
Smua dh selesai, ak dimasukn smua kdlm wad bersma baby...
Esok tghari, dibenarkan balik.. Alhamdulillah...
Lpas kena vakum, anak kena kuning.duk hospital 5 hari..diri tak terurus.fikir anak je wktu tu... Blik rumah, bru tau betapa azabnye kesan vakum pada kita... 😭😭😭😭😭
Luka yg dalam dan besar..
Skrg dh lbih 30 hari berpntang, masih duduk senget, jalan tak betul..
18/12 dah masuk keje..
Harap smua ok..
Yaaaaaaa... Biarlah dulu ank sorg ni.. Nk lahirkan sgt susuh, nk didik jdi anak soleh lgi susah.. Nk tumpukan dapa yg satu ni je dlu.. Trauma tu, Allah je yg tau.. Trauma sbb luka lepas vakum...

Saturday, 22 October 2016

39week6day

esok dah kena serah diri kt hospt.Sg bloh, takut mmg rase takut sgt.  Sbb kali pertama nk masuk hopstl..
Tp teruja, tak sabar nk jumpe baby sgt2!!!..
Moga semuanya berjalan lancar.  Selamat baby dgn ibu.  Dipermudahkan segala urusan.
Allah... Klu baby nk kluar mlm ni pun tak pe.. Mama lagi sukaaa.. 😘😘😘😘😘

Monday, 17 October 2016

39minggu1hari

Arini genab 39minggu 1 hari usia kandungan.  Ak pn dh start ambik cuti.
Baby kluarlah cpt.  Tak saba mama dgn papa nk jumpe..
Td p pasar, auntie buah tu ckp, ni baby mesti lelaki.  Sya tgok perut.. Haha..
Mmg nak lelaki..sbb tak pernh ad adk brdik lagi.. Nk jugak laki..
Tp klu dpt prmpuan pn alhamdulillah.. Boleh buat kawan masak kt rumah.. Make up comel2..heeee.. Tak kisah baby boy or ggirl. Janji ank mama sihat..
Moga Allah permudahkan semuanya. Aminnn

Monday, 10 October 2016

Disbbkan dh cukup bulan, arini dh 38 minggu,tiap2 mggu mmg kena p check up kt klinik.
Smalam plak bcaan gula sgt mendukacitakan.. Naik mendadak dr biasa sdgkn mknn smua kawal.. Avarge 6.5..
sblm ni smua cantik dlm 4.5-5.0 je.
Doktor ckp, mgkin ni tanda2 nk bersalin sbb dh ckp bln kan.. Klu belum ckp bln, mmg kena rujuk hosptal.
Kalau tak bersalin lagi, 23/10 mmg kena serah diri kt hoptl sg.buloh.
24/10 kena induce.
Allah...ada lgi 2 mggu utk bersalin normal.  Cepat la kluar syg baby... Hari2 pujuk baby kluar awal..
Utk check up arini.. Scan baby..
Berat baby anggaran 3.0kg. Dokter ckp normal. Klu ad gdm ni, risau baby terlajak besar. Air ketuban normal. Slalu yg ad msalah gdm, air ketuban terlebih.
Alhamdulillah keadaan baby semua ok.  Kedudukan baby pun dh kt bawah. Nurse ckp, dh masuk laluan.
Allah.. Baby cpat kluar sayang...
Tak sabar nk jumpe baby dalam masa yg sama rase takut sgt nk bersalin..  😫
Moga Allah mempermudahkan smua urusan.. Amin....

Saturday, 8 October 2016

Ni bukan dh kena pam, ni dipam bertubi2...banyak sungguh berat naik wktu prgnt ni.. Tak penah turun.. Asal timbanh je naik saja... 😭
Semua dah kembang.. Hidung kembang, kaki kembang..
Dalam 2 minggu lagi 24/10.
Skrg dh masuk mggu ke 38.
Baby kluar la cpt.  Tak sabar nak jumpe ni.  😍😍😍

Friday, 23 September 2016

Skrg ni makin kuat rase baby gerak.. 😄
Rse halus + kecik. je. Mungkin tangannye.. Perut pn dh rse makin padat sgt...
Nk bergerak ambik masa.. Nk jalan pn dh rse mcm penguin.. 🐧
Tangan dh rase mcm makin gemok.. Lenguh2 dh..
Kaki tak yh ckp la.. Haaaaa..
Drive kerete ulang alik 40min mmg mencabar sgt.

Tuesday, 20 September 2016

Scan for 35weeks....
Harini scan kt kk.. Org tak ramai pun.. Org pertama jmpe dokter... Scan mmg lama sgt.. DR. ni pn bagus.. Td cek kepla baby dh kt bwah.. Air ketuban smua ok.. Tak lebih, xkurang.. Berat baby pun dh 2.5kg..doktr ckp, normal.... Uri smua ok.
Alhamdulillah.. Dr.  Ckp insyaallah boleh bersalin normal ni.. Doa byak2 baby keluar b4 24/10..sbb tak de masalah.. Baby smua ok..
klu tak kna p hosptl sg. Bloh la jwalnye sbb ad gdm.. Takut baby lemas.. Kena bersalin paksa la klu tak kluar jugak wktu tu..klu paksa pn xmau, kena bedah la..
Allah.. Minta la bersalin normal.. Dipermudahkan semua..
Makin dekat hari, makin takut plak.. Mcm mne la sakitnye bersalin...