Friday, 30 October 2015

17/11 & 18/11....
hi putrajaya...
Kita bakal bertemu lagi...
Tggu arahan rasmi je
.........................
Tenaga muda pengajar besama biasiswa utk smbung master/phd
Selalu yg ak nk sgt,susah dapat.
Allah dh sediakan cabang yg lain..
Bukak ig,bukak fb..tgok kwan2 buat master...jeles giler...
Ak tak pandai pun...bi hancur..
Tp study ni bg ak seronok..
Masuk kelas. Dgr org ajar. Fokus. Faham. Tambah ilmu baru. Kawan. Study group. Research. Asgmnt.
Otak sentiasa ligat berfikir... aktif.
Tak da masa fkir perkara yg sia2.
Ialah duk fkir kerja yg susah smpai nangis2..
Tp bila berhasil,puas tu sgt terasa mcm fyp haritu...
........
Esok last mia kerja. So,tggu am baru masuk..tp still xdpt email dr bos bila am baru nk masuk...harap am baru ni ok..dan masuk awal...susah jugak kje sorng2..
Apa2 yg jadi kt situ,smua ak yg kena dlu...zzzzzzz...
Musim audit dh sampai..maklumla dh nk akhir tahun kn..bos bos besar smua turun...

Thursday, 29 October 2015

S.e.t.i.a

Susah atau senang utk setia?..
Jawapan : senang
Soh seh soh seh sembang tadi...ad plk kisah kantoi dgn bf sbb gf main kayu 3...Perang tercetus..bom!..
Tak susah sbnrnya nk setia.smua bergantung pada diri sndiri..klu kita setia pada yg satu je,hati tenang,prhubgn dipermudahkan,insyaallah akan dpt pasngan yg setia juga.

Org yg tak setia/main kayu 10 ni susah sebenarnya.
Pertama sbb kena fikir utk menipu..dating dgn skandle,kna la pandai tipu bf/gf kn..mmg ligat la otak utk menipu je..
Kedua. Duit byak kluar..dh klu skandel dh ada 10 org..mana duit makannya,datingnya,topupnya..
Ketiga. Biasanya hati mmg la senang.konon hot byak org minat. Tp sebaliknya.klu hati betul2 bersih,bila buat salah mesti hati tak tenang kn..
Keempat. Karma..kau buat org,org akan buat kau balik. Pasangan seperti cermin diri kita. Mcm mna kita,mcm tu lah pasangan kita.
Kelima. org tak setia ni,perangai pelik. Dia buat salah,lpas tu kantoi..mati2an masih x nk mngaku salah.. tak pun dia marah balik pasangan..
Keenam. Henfon kena letak password. Smua kna ada password la.
Ketujuh. Smua bnda dia rancang awal2 sbb tak nak kantoi.
Kelapan. Kena pandai simpan rahsia peribadi. Biar pecah diperut,jgn dimulut...
Byak lagi la kot...
Hebat orang yg tak setia ni. Sekali berbohong,dia kan berbohong lagi dan kepakaran dlm menipu tu sgt power...huhu
Tp sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ketanah juga. Cepat atau lambat je kan..
Jadi...hargai pasangan anda yg setia..
Kesimpulannya..senang je nk setia...😀

Wednesday, 28 October 2015

mggu depan...
1.jemput adik tersyang + sediakn hadiah birthday(jam) utk adik merangkap hadiah sbb dpt masuk u.
2.en.tunang balik kg.. yeaaa!!dpt jumpa.😍
3. Hrap2 dpt kawan bubu..

Sunday, 25 October 2015

Tak sabar nk tggu kawan bubu...😄

Wednesday, 21 October 2015

Tdi entah mcm mne,tgh kje, am ak terluah la prsaan skit kt ak..mgkin sbb hati tlalu sedih kot..ak ni plak jenis x suke korek hal peribadi org. Dia cume ckp,lbih baik pura2 tak tau.kalau tau,sakit hati..penat nangis,merana,hati dia jugak...dia ambk jln slmat,biar tak tau apa2..wlaupn tau,pura2 tak tau..bila ad org ketiga dlm perhubungan..dari nada,cara dia ckp,mmg nampak dia tgh sedih..fmily dia byk bg nasihat,sbb tu perhbgan diorg masih kekal..lgi satu dia ckp,bila ad masalah dlm perhubgn,kna cri kwan yg sma jntina utk luahkan bukan cri yg berlawan sbb nnti akan timbul masalah,bukan slesaikan...
Bg ak,family la tempat yg terbaik.dan Allah yg utama utk meluahkan dan mnta pertlongan sglanya.
Ak mmg dari dlu tukang dengar luahan hati org dan sedikit sebanyak mmpu beri nasihan dan kata2 smngat sja.. bila dgr org luahkn msalah,wlaupn x semua,tp ak dpt rasa persaan dia..
Dulu,ada satu tahap ak tak prcya lelaki..itu dlu la.. sbb slalu sgt dengar luahan hati org kan..sedih bila hati kwan2 dipermainkan.sakit hati dgr perasaan cinta mnjadi taruhan..

Skrg, Alhamdulillah...pertemuannya yg sgt unik,mmberi kesan yg sgt unik,bila dpt ubah perasaan,lembutkan hati utk terima sseorg..

Hidup ni mudah..apa yang kita buat,kita dpt balik. Baik kita buat,baik yg kita dapat..Begitu juga dlm perhubngn,jika kita setia,insyaallah akan dpt yg setia.
Stiap yg kita buat,jujur dan ikhlas yg penting..
"Lelaki diuji semasa pya kesenangan iaitu wang. Perempuan diuji smasa tiada punya apa2.."
Bila hati sentiasa dgn Allah,insyaallah smua dipermudahkan..amin...😊
#iloveyou ❤

Monday, 19 October 2015

Kenapa rasa rindu tu terlalu kuat?😭
#matamasukhabuklagi..😢

Try buat diri buzy sgt2....sampai smlm ptg dgn pagi td p ikut ibu p bendang,buang padi angin...tak bwak fon langsung..#busy kan diri...main selut dgn tanah..
Tp makin buat sibuk,makin tambah rindu tu...bagi badan penat,tido awal..tp mesti terbangun gak..kahkah...
Eh awak,makin hari makin bertambah syg tau!..
Sya tau awak bzy cari duit nak kawen dan utk masa depan.lgi2 awk yg nk ank byk kn....😀
Sya tau awak seorg yg kuat lagi gagah perkasa...
Tula..cuma tunang awak ni,hati lembut sgt..rse rindu tu sentiasa membuak2...😌
Jangan lupe carikan kawan mcm bubu..nk yg comel2 tau...
ILY IMU ❤

Rindu yg teramat sgt smpai mata masuk habuk... 😭
I love u so much!!@

Sunday, 18 October 2015

Cuti cuti

Skrg Service kereta yg sgt berjasa tu..20,000km..anggaran rm400..ha..ha...
Rasa lama giler2 tak shooping.. bukan shooping mcm org lain yg wow sgt..mksud ak lama tak beli baju baru.
Haaa..baju tshirt yg selesa dh x da..
Bila x nk beli baju,kadang2 smpai stgh tahun mmg x beli baju baru.dan ad jugak smpai akhir tahun...kasut pn sma.klu dh selesai pkai yg tu,tu je la yg ak lasak kemana2..
Skrg mcm byk skit melabur kt bhgia kulit muka.. dlu jimat sbb pakai fair&lovely yg hrga rm7-rm10 dan tahan smpai berbulan2...pakai sabun muka betik rm6..
Strt akhir thun lpas kulit mula naik jerawat kt pp...mungkin faktor usia jugak..
Skrg guna produk dherds. Toner+krim lbh kurang rm100...woha!!..jauh beza kan..
Tp kena sabar skit...skrg mcm dh kurang..
Sabun muka plk guna d-soap yg hrga rm 50..total blh kurang 150 lah...nmpk bezakan...haiizzzz...
Kulit..pleasee be nice to me..xnak pun putih melepak.cukuplah kulit licin ,xde jerawat,dan parut...
Nasib duk kg..byak boleh jimat...rumah,makan....klu duk bandar,sakit2....
Duk kg plak harga brng2 basah dan dapur ok lgi..pucuk ubi free...musim ikan,boleh mncing....buah pelam tanam sndiri...eh byak la klebihan duk kg...serai,lengkuas,kunyit,limau,daun kari...smua boleh tanam sndiri...hahaaa..
Janji rajin...
Lgi satu,bersyukur gak tak suke makeup bagai..haha....

Wednesday, 14 October 2015

Rindu tuan bubu!

Oh bubu,saya rindu sama tuan kamu...
Sihat kah dia?..
Sudah mkan atau belum?.
Masih selsema atau sudah smbuh?
Kepala pening atau tidak?
Baju sudah dibasuhkah?
Gembira atau tidak?
Adakah dia tenang?
Adakah tuan anda merindui diriku juga????=)

*nak jugak kawan mcm bubu...

Sunday, 11 October 2015

Simple part 2

Another perkara simple yg boleh buat kita rasa wohaa is...
Wlaupn buzy gile gile gile,masih ada masa nk angkat call kite ataupn blas wasap kite.
Teks yg simple tp boleh cairkan hati. Maklumla prmpuan kn...heewww
Sebagai contoh
"Sorry baby,i buzy ni byak kerja.nnti balik i call u. Love u so much baby.take care".
Berape saat je pun ayat ni kan??
Tp bg kesan yg sgt wohhaa!!
Syg mkin bertambah.
Ada baca 1 artikal ni,tp rsa btul jugak lah
"Prmpuan ni nk diri dia kna ingat je tiap masa.nk perhatian 24jam.dan pada wktu yg sma dia akan ambil prhatian juga dgn org yg dia syg"...
Prmpuan ni power. Cuba tgok zamn skrg,prmpuan lah yg kerja.blik kerja masak,kemas rumah,basuh baju,urus anak,urus suami,urus diri sndiri,tlong ank buat homework,bgun malam susukn ank ..tung tang tung tang....
Oh para suami,sma2 la urus rumah tgga tu...
Kan seronok lipat bju sma2,mop lantai sama2,masak sama2,ajar anak mengaji sama2 dan sbgainya...
Hbgan klurga pn tambah erat kan..
Nk didik anak bukan senang.Usaha sama sgt diperlukan. Ibu bapa kna tunjuk prkara yg baik dr ank2 kecik. Yg pnting kasih syg dan perhatian...
Mcm dh lari topik...
Stlah kerja dan kerja akhirnya cuti slma 3 hari bermula...

Friday, 9 October 2015

Simple part 1

Benda simple tp yg simple tu la yg byak bg makna..
Contohnya wish morning & night...
Simple..kalau hari2,bg sstgh org mesti bosan.
Tp bg ak,benda simple mcm ni la yg bg semangat hari2...tidoq lena. Nk p keja pn bersmgat waja...
Kalau x da bnda ni,rasa tak lengkap ari tu..rsa ada kurang ja..
Sma jugak mcm kita sibuk tahap gaban.
Tp masih ada masa wasap/call yg tsyang..
Tau apa dia rasa?????😀
Dia rasa sgt dihargai dan sntiasa diingati wlau ape juga keadaan..
Dia pya bhagia ibarat kembang mekar bunga ditaman....🌻
P/s:  ILY ❤~

Wednesday, 7 October 2015

Ak rindu sgt2 dgn unimap...
Sbb bila ak langkah kaki ke sna,ak cume ada 1 target..belajar sehbis baik...
Nangis ad 2 sbb
Pertama sbb rindu family
Kedua sbb kpyahan wktu study.stiap task sgt susah nk hadap.
Dulu target ak sgt jelas..
Tidur lambat ad 2 sbb
Pertama siapkan asgmnt yg byk gila atau exam
Kedua sbb tgok cita korea
Setiap tahun,ak ad cara yg berbeza untuk hadap stress.
Thun prtma ak suka p kedai mak lampir,minum nesfce,mkn burger smbil layan astro hbo malam2.
Thun kedua ak suka p kangar sorang2 sma ada pagi2 atau malam.
Thun ketiga ak akan jalan/joging/panjat bukit cenderawasih
Thun keempat ak akan pegi stadium main basketball.
Dari segi penampilan tak berubah dari thun 1 sampai tahun akhir.
Ak kaji cara belajar yg berkesan tiap2 sem.
Tahun satu ak byk hbiskan masa dibilik study bersma classmate ak.
Tahun kedua ak byk hbiskan masa di librry
Thun ketiga ak mula study sendiri tapi masih pegi library.
Thun keempat 100% study sndiri tanpa pegi library.
Dari sego kawan plak
Tahun 1,hya 3 org kwan prmpuan.itu pn course lain. Wktu tu bff smua laki. Wlaupn x rapat lgi skrg ni,tp ak sgt ingat jasa diorg. Tanpa diorg ak tam hbis pn study kt unimap.wktu tu mmg dh putus asa. Mmg nak brenti. Tiap hari kwan ak ajak turun bilik study.study sama2..slow2..step by step.. nk terima dunia engineering sgt mencabar bg ak dlu. Pegi klas,diorg ajak pegi sma2,mkn sma2. Bila stress diorg blnje makan,ajak kluar p alor setar...hari demi hari,ak boleh terima hidup di sni. Wktu tu bru ak kenal syura. Kawan dr school yg sma tapi course yg berbeza. Kami pya persahabatan yg kuat. Syura,aku,kecik,bella,syawal,ikhwan..
nak apa pn,smua dapat..durian pn..
Masuk tahun dua, kami pergi langkawi. 8 orang.. kami mg dh mcm adik beradik.
Study mmg bagai nak gila. Kt situ,dewan dibuka utk student study wktu study week... dr pkl 8pagi smpai 1 pagi,kmi mmh bertapa dlm tu. Study... pointer cantik wktu tu.
Masuk sem 4, pshbtn agak goyang..
Bila masuk thun ke 3,..
Kami byak buat ha masing2. Disitu ak kenal na dN dila dgn lebih rapat. Syura kekal mnjdi bff... start thun 3 ak dh mula kurang brgaul dgn lelaki kcuali projct group. Dsbbkn mejoriti adlah llaki,nk tak nak mmg kna buat krja dgn llaki.
Masuk tahun ke 4,azam ak makin kuat. Target ak nk dapat dekan. Ak dapat!. Wktu tu ak byk hbiskan masa study sndiri. Masuk kelas,kluar kelas ak buat hal ak. Pegi kelas sndiri,blik sndiri.. ak tak join group mak jemah yg suke pegi kelas berjamaah.
Wktu pling tenang adalah wktu pagi..diawal pagi....
Setahun ak dh tinggalkan smua ni.
Tp terasa baru je..rindu tu tersangat dlm.
Sbb wktu tu ak rsa ak pling kuat dlm rempuh sgla cbran.
Hati paling cekal.
Mungkin sbb ak cuma fkir target yg satu..
Dan diberikan kwan2 yg sgt mmbantu..
Satu hari,ak nk jejak perlis nk mengimbau kenangan disana...😀

Saturday, 3 October 2015

Kursus kawen

Skrg bru nk terkedek2 ambik kursus kawen. Dlu wktu bljar,kursus kawen depan rumah je. Murah plak tu. Ada yg kursus kawen sehari je tp smpai malam. Tp hati tak terasa nk pegi pon.. al maklumla, otak fikir study je. Hidup dgn kawan2. Arini pya pembelajarn byak gak dpt..refresh balik smua bab perkahwinan. Dlu bljar waktu sekolah je. Byak dh lupa. Bila masuk klas td,xde la blur kn.. byak nasihat dan tips2 yg penceramah bagi utk persediaan perkahwinan dan swktu merempuh alam perkahwinan.
Yg penting,asas utk kebahgiaan adalah agama. TAQWA...
Peranan byak dimainkan oleh suami dlm rumah tangga.
Untuk hari kedua,
Byak menyentuh bab perpisahan..
Dan juga bab asas agama sperti rukun iman,rukun islam,bersuci,nama2 Allah,sifat Allah,nama2 kitab.
Dlu wktu sek bukan main hafal. Alhamdulillah,masih ingat asas2 ni..
Dlu hafal dengan nyanyian nasyid.skrg pn sama..😅
Terlalu byak yg perlu nk bljr,nk kena ulang kali balik.
Nk keluarga bahagia,harmoni..asas agama kena kuat..
Amalkan sunnah Rasulullah...