Thursday, 31 December 2015

Tengok wjah org wktu tidur..
Tenang,sayu,lembut
Org demam sbb nk kena blik KL..
Sabar ye. Tak lama lagi,ada org jaga..
Jdi nurse 24 jam utk anda..
Jaga semuanya...
I love u my dear...my fiancee,my baby,my heart,my everythng...
Lpas kawen panggil baby ye....mmmm..
Dipertimbangkan..=D

1jan2016

Bismillah...
Dengan tidak rasminya ak dh 25 tahun..
Kejap je masa dh berlalu..
2011 kita kenal..
Secara tak langsung,dah 5 tahun perkenalan kita..
tempoh yg lama....
Macam2 rintangan kita dah tempoh bersama...
Pahit,manis,suka,duka,susah,senang..
Perjalanan hidup kita sntiasa bersama..
Allah....
Hari jumaat yg penuh berkat..
Moga pada tahun baru,2016..
Segala urusan dipermudahkan...
Segala yg dirancang berjalan dgn lancar...
Dimurahkan rezeki...
Ukhuwah makin rapat...
Dijauhkan dari sifat2 mazmumah yg boleh membinasakan diri..
Dijauhkan dri khianat orang,dengki,sihir dan syaitan..
Diberi kesihatan.kecergasan minda dan fizikal..
Diberi ketenangan dan keberkatan dlm setiap perbuatan...
Bahagia disamping org yg tersayang...
Dan yg utama..moga amalan kita kpd Allah bertambah baik..
Mohammadi amir,kita perlu sama2 hadapi segala dugaan dan rintangan dgn tabah bersama2...jgn pernah putus asa..
Anda kekuatan saya dan saya kekuatan anda....
Jgn hilang lagi...
Cukup sekali...
Kita sama2 jadikan perkara yg lepas sbgai pngjaran..mungkin ada salah kita yg lepas,yg perlu kita sama2 baiki..=)
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha penyayang..
Permulaan 2016,lebih baik dan diberkati..

Tuesday, 29 December 2015

Moga dgn melangkah tahun 2016,hidup ak lebih tabah dan gembira..
Tahun 2015 penuh dgn duka dan air mata..Allah..sungguh berat dugaan yg aku hadapi pada tahun 2015..ak redha,ak percaya sebalik kejdian ini penuh hikmah..rasa kejap sgt tahun ni berlalu..rsa baru je bulan april 2015..bulan april dimana bermulanya rintangan dan dugaan...
Bukan ak sorg yg kena hadapi dugaan ini...org yg paling rapat,sama2 hdp duganan ini adalah ibu..air mata,tangis,duka...Allah...
Adakah ak yg mnybbkan ibu menangis?..ibu terpaksa menghadapi smua ini??
Kita tak nk semua ni berlaku kn..tp bila fikir balik,Allah bg dugaan sbb Dia syg kita.
Nk kawal emosi dan perasaan tu mudah..kita byak2 mnta dr Allah..
Nk hdap dgn masyarakat..subhanallah...
Ni mmg dugaan yg pling berat..
Mulut org tak da siapa yg mmpu tahan..
Sbb tu ada peribhasa yg mngtakan lidah lebih tajam daripada pedang..
....
Yg lepas,kita jdkan pengajaran dan sempadan..supaya tidak ulang kesalahan yg sama...
Sbb kita tahu apa kesan yg kita hdapi bila lakukam perkara2 ini..
Kesan yg sgt besar pada diri kita..
Kesan yg sgt besar pada keluarga kita..
Bila nk buat sesuatu perkara,kita ingat Allah..
Kita ingat ibubapa kita yg sntiasa ada wktu kita susah..yg susah disebabkan org perbuatan kita...
...
Allah..tahun 2016..
Penuh keberkatan...kita mulakan dgn azam yg baru..tekat yg baru..kita ubah cara hdup kita supaya jadi lebih baik..kita cari keberkatan dari Allah dahulu.bukanlah kekayaan yg tidak pernah cukup di dunia ini...
Tahun 2015..
moga bertambah org baru dlm keluarga ini..
Moga dilancarkan semua yg telah dirancang...
Moga cinta yg dibina kekal hingga ke syurga.
amin...=)

Monday, 28 December 2015

Kenapa sesorg berlaku curang/tidak setia sedangkan pasangannya seorg yg setia.?
Zaman skrg ni..
Mcm mana seorg isteri nk jadi solehah dan taat pada suami kalau si suami tidak setia??..
Keteguhan sebuah perkahwinan berdasarkan kpd siapa yg memimpin...
Taat suami,taatlah isteri...
Setia suami,setialah isteri..
Lembut suami,lembutlah isteri..
Baik suami,baiklah isteri..
Allah...
Seorg yg taat pada perintahMu...pasti dpt memimpin ak mnjadi seorg yg solehah..
Cita2 ak sgt besar..
Nk jadi ank yg solehah..isteri yg solehah dan ibu yg berjaya mndidik anak2 yg soleh dan solehah..
Zaman moden..penuh dgn dugaan yg sgt besar.
Media sosial..wasap,fb,wechat,ig,beetalk dan lain2..
Tekat ak yg sgt tinggi,azam ak yg sgt teguh..bila ak btul2 terima ssorg dlm diri ini,kesetiaan adalah yg utama..
Sbb karma akan berlaku jika kita melakukan sesuatu di dunia ini..
Walaupn ak bosan,walaupn ak marah,wlaupn psgn buzy,wlaupn pertelingkahan berlaku,wlaupn godaan datang..ak cuma fokus pada yg satu..tak pernah terdetik utk mencari yg lain utk mengisi kebosanan,utk mengadu masalah dan lain2..
Allah...Kau bukalah pintu hatinya,utk menerima ak seadanya..utk menerima segala kekurangan ak..dan hanya menerima ak.....



Allah..beri aku ketabahan...beri aku kekuatan utk menghadapi segala dugaan yg Kau berikan..
Apakah hikmah disebalik dugaan ini?
Membongkar segala yg tersembunyi...
2015... tahun yg sgt menduga aku...
Bila fikir balik,mana ak dpt segala kekuatan ini?
.....
ALLAH..setiap qada dan qadar Mu pasti ada hikmah yg tersembunyi..
2016..
Moga lebih baik dan segala urusan dipermudahkan...=)

Sunday, 27 December 2015

Org cakap karma.lebih mudah dipanggil sebagai balasan..
Buat baik,dibalas baik..buat jahat dibalas jahat..
Kesalahan yg lepas jdikan pengajaran..jgn ulangi benda yg sama..
Sbb kita berdua dh terima kesan yg sgt besar atas perbuatan yg lepas..
Itu sbnrnya peringatan dari Allah atas kelalaian dan kealpaan kita...
Mungkin cara kita salah..sbb tu Allah tegur supaya kita berubah dan baiki kesalahn itu dan bina masa depan yg lebih baik dgn cara yg betul dan diredhai.
Prinsip hidup ak mudah dan senang..
Ak tak suka laki gatal dr sek rendah lgi..
Ak meluat bila bru kenal,dh ajak ak kluaq makan..bru kenal dh mntak mcm2..
Jadi ak tak gatalkan diri dan ak elak dari laki yg gatal..ak tolak cara baik..
Ak nk suami yg setia..dan ak setia dlm perhubgn...
Selama ak hidup,dh nk masuk 25 tahun ni,ak tak pernah terfikir pn nk laki yg kaya raya,nk laki hensem,nk laki yg wow kebabom..
Biar dalam kesederhanaan..
Supaya tak timbul rasa takbur dan riak yg kita kdng2 tak sedar kewujudan sifat mazmumah ni..
.........
Dulu,klu org tya apa kenangan pahit..ak jwap,ak tak da kenagan pahit sbb hidup ak sentiasa manis.
Tp sekrg ak dah rasa apa itu kenangan pahit...
Hampir 25 tahun ak hidup dimuka bumi ini, itulah dugaan yg piling berat yg ak kena hadap...tahun 2015 mmg tahun yg sgt menduga..thun yg penuh dgn kesukaran...thun yg sgt menguji diri aku...
Alhamdulilah..berkat sabar,doa,dan pertlongn dr Allah,smua kembali baik..
Tanpa Allah..tanpa ibu..dan tanpa ma...
Mungkin ak tak berada dlm keadaan sekrg..mereka kekuatan aku.mereka bg semangat pada ak tiap masa..mereka sentiasa bg ak semangat supaya tak putus asa...
Sentiasa berhubung mnybbkan hbgan kami makin erat...
Alhamdulillah..hubungan silaturrahim makin kuat..kasih syg makin bertambah..
Mcm mna ak syg ibu,mcm tu lah ak syg ma...skrg ak ad 2 org mak yg sgt hebat..
Itu mmbuktikan perempuan mmg tabah dalam menghadapi dugaan..
Blum lgi bab lahirkan anak..kaum prmpuan mmg wow.sbb tu perempuan sgt dihargai oleh agama kita...wahai kaum lelaki,.hargai,sayangi,lindungi dan peliharalah wanita sebaik yg mungkin..jgn sesekali lukai hati mereka...mgkin mereka nmpk lemaj dr segi fizikal.tp pengorbanan mereka sgt besar..jiwa mereka sgt kental...
I love u ibu..
I love u ma...
I love u Mylove..
Tlong jaga baik2 hati kami...



Friday, 25 December 2015

Lama x bukak playstore..
Sgt byak aplikasi sampah..
Yg berkat dgn sosial..
Ni punca kerosakan otak,.dan pelbgai kerosakan lah...
Cukup ak ada fb utk baca perkmbgan terkini dan kwan2 yg betul2 ak kenal.xde org2 asing..
Cukup ak ad wasap utk mudah berhubung dgn kwan yg sgt2 rapat..
Cukup ada ig utk update kenangan2 yg ada...
Makin lama,makin byak aplikasi yg mengarutt..wechat tu pn ak dh rasa mengarut gila..gocang2,dh boleh add org sekeliling yg kita tak kenal..dlu2 masa jahil try jugak wechat ni..cukup beberapa hari guna,ak rasa bnda ni sgt sampah..entah sapa2 tah yg add ak...biasa berlainan jantina yg akan add kita..skjp sgt ak guna bnda ni..ak rasa rimas..
Lgi satu gambar...mcm2 boleh jadi dgn gambar skrg ni..
Jgn la bg gmbr kt org yg kita kenal..kwan pn jangan la..kcuali org2 yg mmg dh jdi jiwa raga kita lah...
Ni kdang2,bru kenal skit2..jmpa sekali,dh send gambar..lgi2 kena puji lawa/hensem..
Bangga alahai..
Zaman je moden skrg ni,tp pemikiran org masih kolot...guna syaitan dan jin...
Gambar jadi perantaraan...
Skrg ni dh tak perlu guna nama penuh..cukup ada gmbr dgn nama panggilan..macm2 boleh jadi..
(Jauhkan lah dari perkara syirik ini ya Allah)
Sbb tu ak lebih selesa berkawan dgn org yg ak btul2 kenal..
Ak mmg susah nk terima kwan baru dlm hidup ni..jenis yg suka cek betul2 perangai org tu,bru ak tetapkan sama ada nak kwan atau tak..
Wlaupn terlalu byk org asing yg cube kenal ak...cuma sorg yg kekal smpai hari ini..
En.tunang saya..
Tak tau kenapa..Allah buka hati ak..satu2 nya org yg ak kenal menerusi laman sosial yg ak terima dari mula2 kami berbicara..
ILYSM..
IMYSM...

Setiap yg berlaku pasti ada hikmah disebalik kejadian...
Kesalahan,ksilapan yg lepas jadikn pengajaran..Allah bri dugaan sbb nk uji kita,nk kita sedar akan ksilapan yg lepas..sgla kejahilan yg lpas...
Jangan ulang kesalahan yg sama..
Ak bersyukur,Allah masih bg kami peluang utk mmperbetulkan diri masing2..
Cuma kena sntiasa ingat,jgn ulang perkara yg lepas sbb kita dh tau kesan negetif yg kena hadap...
Ubah cara yg baru..mulakan yg baru...
...........
9 bulan usia keretaku, bontot kereta kna sondol dekat traffclight...
(9x540=4860)+(1000×9=9000)
Total 13,860
Ni jumlah simpnn klu ak keje,tp x pakai kereta+1000 bersih tiap bulan....jumlah yg sgt wow kn..
Insyaallah...rezeki tu sentiasa ada..lgi2 lpas kawen nnti kan..klu kerja berdua,tp pndai urus dgn baik..insyaallah..simpnn akan wow jugak..=)

Semagat sgt kemas tmpat keje,batu cincin kesyagan hilang...
Sekarang dh rsa gemok balik..sbb selera makan tu dh wow sgt..sbb kesygn ada depan mata...

Kita doa yg baik2..mintak yg baik2..dijauhkan dari org yg bersifat khianat dan dengki dan segala jenis godaan..moga segala urusan berjalan dgn lancar...

Susah sgt ke nk setia???...
mudah...
Sbb kesetiaan tu penting dlm mgekalkan setiap perhubungan...

Thursday, 24 December 2015

Jgn layan prmpuan lebih2...
Jgn nk ckp lembut2..
Jgn dgr luahan perasaan atau apa2 yg dia mngadu..(mcm la xda kwan pmpuan lain nk dgr luahan kn)
Jgn msj/call kalau tak perlu...
Jgn mengadu masalah dgn dia...
Jgn nk caring sgt wlaupm cuma ckp good night...
Jgn tya dh makan ke blum...
Jgm cerita hal remeh conthnya harini i tebas pokok tauge...
Jgn nk ajak makan/blanje hya berdua/ramai2...
Cakap 2 3 patah yg perlu shaja yg betul2 perlu...
Sbb hati prmpuan ni lembut..
Sbb penah juga terkena jgak kan dlu2..pengajaran lah dan tau lah prsaan prmpuan...tp alhamdulillah..tak da la teruk mana..sbb cara nk elak bnda ni smua senang ja.. tak yah contct klu tak prlu.
Kita prmpuan,ad kwan prmpuan..ada family..mcm tu jgk lelaki..
Klu ada masalah,cri fmily dlu..cri kwan yg sama jntina utk mntk tlong...
Lagi satu niat...
Klu niat tu betul..kita tau hala tuju kita..
Godaan cantik/kacak mana pn dtg,insyaallah tak pandang pun..wlaupn ayat semanis gula,make up setebal 3cm...

Saturday, 19 December 2015

Slama di ganu slama smggu..risau tu tak da..sbb kita tau perskitannya,duduk dgn fmaily,mkn,mnm,pakai..hati tenang je walaupn sgt jauh nun di pantai timur..
Rindu tu mmg terasa sgt..tp hati ni tenang...=)

Friday, 18 December 2015

Target 2016..
CANON DSLR....

Wednesday, 16 December 2015

Knapa bila nk "cuti" mood mesti pelik skit??..
Dlu kwan ak slalu ckap,normal la ak marah2 tak tentu pasal sbb ak nak cuti..
Wktu tu ak sgt membangkang kenyataan dia..
Apa ke benda tah pya kenyataan kan..
Makin lama...
Tahun demi tahun..
Its about hormon...
Tak semua org alami dan tak tiap2 bulan akan alami...
Sama jugak mcm sakit perut yg sgt wow sgtnya..
Sstgh org akan sakit tahap guling2 tiap2 bln dan kena ambik ubat tahan sakit..
Sstgh org sakit skit2 je..
All about hormon...

Monday, 14 December 2015

Setiap hari ak berdoa, mntak Allah bagi ak petunjuk siapa yg melakukan perbuatan terkutuk ini..
Bukan utk balas dendam atau marah..tp
Supaya kita lebih berhati2..
Minta dilindungi dari anasir jahat terutamanya dari gngguan jin dan syaitan..
Ya Allah..Kau bukakanlah pintu hati mereka yg melakukan perbuatan terkutuk ini,supaya bertaubat dan kau berilah mereka jodoh yg dpt membimbing mereka ke jlan yg benar...
.........
Kalau ikutkan hati yg geram,mcm2 kita nk buat..tp kita kena ingat..kuasa Allah lagi besar.. kita buat baik,Allah balas baik..kita buat jahat,Allah balas perbuatan jahat itu..
Cepat dan lambat kita tak tahu...
Cuma kita perlu sntiasa ingt,Allah sentiasa memerhati setiap gerak dan langkah kita..sedangkan kata hati pun Allah boleh dengar..inikan pula perbuatan mengkhinati org lain...
.....
Dan jodoh itu perlukan usaha dan doa...
Moga dipermudahkan smuanya..
Dan diri kita dikelilingi dengan org2 yg baik dan beriman..
Amin...
Moga dipermudahkan dan dilancarkan semuanya..

Perbuatan sihir.
Syirik..
Dan dosa tidak diampunkan..
Segala amal ibadat tidak diterima Allah..
Kerana
Mengkhianati sesama manusia.

Allah....
Moga diberi petunjuk kpd yg melakukannya supaya insaf dan berhenti dari melakukan perbuatan keji ini...
Keseronokan dunia...lalai...persaingan...kesenangan... wang ringgit...keinginan utk memiliki....
Sampai lupa perkara yg dikeji...

Biarlah aku hidup dalam kesederhanaan.tetapi penuh dengan kasih sayang...
Dan bimbingan sama2 menuju ke syurga..
Jika kekayaan harta dunia boleh mmbawa aku kepada sifat riak,takbur,bongkak,lupa diri...
Biarlah aku hidup dlm keadaan sederhana..
Cukup pakai,makan,mnum,pndidikn utk kluarga..ada rumah yg selesa..kenderaan yg selesa..sedikit harta utk masa dpn anak2....
Yg penting keberkatan,kebahagiaan,kasih syg dari keluarga dan yg tercinta....
amin....

Cuma mahukan hidup bhagia, dan cipta kenangan2 manis yang penuh bermakna bersma org2 yg tersayang...
Hubungan makin erat antara 2 keluarga...
2 negeri yang berbeza..
2 budaya yang berbeza..
Tp satu hati...
Moga dipermudahkan smuanya...
Amin....
March...

Wednesday, 9 December 2015

Entah kenapa.trauma tu sgt terasa...
Bila bukak fb,nmpak page,gmbar,post..
Rasa satu bnda yg sgt susah nk luah...
Sampai satu tahap...
Ak tak nk bergaul..ak tak nak bersaing...
Tak salah kita kurang kawan..tp kawan yg berkualiti dan ikhlas dgn kita.
Byak kawan,tp ramai yg tikam dari belakang..gunting dlm lipatan..
Rambut sama hitam..tp hati sapa yg tahu..
Baik dari depan,tp belakang kita tak tahu..
Baik penampilan..tp sebaliknya siapa yg tahu..
Manis bicara..tp tikaman yg diberikan siapa yg tahu..
Masing2 berlumba2 ingin penuhi KEINGINAN dan impian sampai lupa hukum Allah...
ALLAH.....
dunia..duit..tipu daya..dengki..dendam...
......

Skrg ni cepat rasa lapar..
Rasa nak makan membuak2..
Ada en.tunang kt sebelah,lagi selera nk makan..XD
Eh,dah rindu...
#ternak perut..