Thursday, 3 November 2016

24/10/2015

4.45pm.
Keluar anak lelaki pertama dari perut ak.
Alhamdulillah semua dipermudahkan.
Noah Naquib nama diberi.
23/10/2016
Ak serah diri ke hosptl sg. Buloh.
Org lain smua sakit nk bersalin dalam LB, ak sihat serah diri. Pendaftarn, buat ctg jantng baby, cek laluan(tak bukak lagi),buat ctg lgi skali.
Tggu giliran nk dptkan katil kt wad sbb wad mmg penuh.
Dlm pkl 8 mlm baru ak dpt katil. Wad 6C
Wktu tu ,katil sblah ak mmg tgh sakit nk bersalin. Siap jerit2 bagai.  Ak cube tenangkan diri sambil makan nasi ayam.
Malam tu pun ak tidur mcm biasa cuma tak lena sbb esok pagi kena masuk ubat, induce.
Pukul 9 dokter datang cek jalan, bru bukak 1cm. Jadi kena masukkan ubat yg pertama.  Sejam lepas tu baby dh mula mengeras 15min sekali. Belakang pn dh mula sakit. Ak gagahkan makan nasi sikit tgharitu.  Laps pkl 2 sakit makin kerap,  tiap 5 min. Baby mengeras, sakit belakang yang teramat. Mcm nak berak tu.  Org ckp, anak pertama jalan lmbat bukak. So,ak layankan saja sakit tu. Tp mmg dh tak takan sgt bila dh mula rasa nk terberak.. Rse nk meneran.. Ak panggil nurse..cek bukaan dh 7cm..trus tolak p LB ...sakit hnya Allah yg tau.. Tp kita cume fikir, nk lahirkan baby je.. Xfkir lain.. Apr pun jadi, baby mesti selamat..
Sampai LB, cek bukaan dh full, 10cm..air ketuban trus kluar.. Nurse pasang alat utk pantau jntung baby.. Mmg kelam kabut wktu tu.. Ak kena naikkn kaki kt tempat ltak kaki.. Maksudnye, kaki ak tergantung.. Bkn letak tgn kt kaki..
Proses meneran pun bermula...teran sekuat hati, tp baby tak kluar jugak.. Jantng bby dh xcntik.. So, kna bntuan vakum... Ape pn cra, kita msti nk anak kite slmat kan.. Alhmdulillah slmat lahirkan baby boy.. Suami mmg tak sempat nk masuk LB.. Lgi satu, sbb vakum, suami mmg tak dibenarkan tgok.. Mgkin seram sgt kot..
Dah siap jahit semua(lama dan byak)... Baby dh dibersihkan, brulah suami masuk utk azankan anak.. Wktu tu smua sakit hilang, xterasa sbb gmbira sgt dpt tgok ank yg comel depan mata kita.. Tgok suami.. Ak dpt bagi zuriat utk keluarga ak...
Smua dh selesai, ak dimasukn smua kdlm wad bersma baby...
Esok tghari, dibenarkan balik.. Alhamdulillah...
Lpas kena vakum, anak kena kuning.duk hospital 5 hari..diri tak terurus.fikir anak je wktu tu... Blik rumah, bru tau betapa azabnye kesan vakum pada kita... 😭😭😭😭😭
Luka yg dalam dan besar..
Skrg dh lbih 30 hari berpntang, masih duduk senget, jalan tak betul..
18/12 dah masuk keje..
Harap smua ok..
Yaaaaaaa... Biarlah dulu ank sorg ni.. Nk lahirkan sgt susuh, nk didik jdi anak soleh lgi susah.. Nk tumpukan dapa yg satu ni je dlu.. Trauma tu, Allah je yg tau.. Trauma sbb luka lepas vakum...